ArtPrize 2019

PREMIO INTERNAZIONALE D'ARTE CONTEMPORANEA

VENICELANDS ARTPRIZE

REGOLAMENTO 2019

 

 Art. 1 – Arte e territorio

L'Associazione Culturale Anonima Sognatori (l'Organizzazione) indice la 1° Edizione dell'Esposizione e Premio Internazionali d'Arte Contemporanea “VeniceLands ArtPrize”, per la promozione e valorizzazione dell'Arte, in particolare inserendo Arte ed Artisti a stretto contatto del territorio e dei suoi abitanti.

L'Esposizione verrà infatti disposta in modo diffuso coinvolgendo più Comuni della stessa area.

 

Art. 2 – Iscrizione

Possono iscriversi a VeniceLands ArtPrize tutti gli Artisti italiani ed internazionali, soprattutto emergenti, che abbiano almeno 18 anni compiuti al momento dell'iscrizione, e senza limiti di genere, nazionalità e religione.

Per l'iscrizione è necessario registrarsi presso il sito ►artprize.it, compilando tutti i campi, e fornendo email e telefono per poter essere contattati ed aggiornati sull'andamento  del concorso.

È necessario inoltre iscrivere un'opera, una sola, fornendone una breve descrizione ed una fotografia. I dettagli sono nella pagina d'iscrizione.

Il termine ultimo per iscriversi al Premio ed all'Esposizione è il 07 marzo 2019.

 

Art. 3 – Quota di iscrizione

L'iscrizione è gratuita.

 

Art. 4 – Categorie

Sono ammesse opere secondo le seguenti categorie:

-    2D per opere che siano principalmente su un piano, come la pittura, il disegno, l'incisione.

-    3D per opere che occupano uno spazio e cioè concepite per essere viste da più lati, come le sculture e le installazioni.

-    4D per opere basate sul tempo, come performance e video.

Non ci sono limiti per le dimensioni delle opere, però non verranno accettate quelle opere che non potranno trovare una sistemazione adeguata.

 

Art. 5 – Giurie

Ci saranno due giurie, una di esperti ed una popolare.

La giuria di esperti sarà composta da artisti, curatori, critici e titolari di gallerie d'arte, esperti d'arte.

La giuria popolare sarà composta da tutto il pubblico che parteciperà all'esposizione, più quanti voteranno online le opere esposte nella pagina ►www.venicelandsprize.it. I nomi della giuria di esperti sono disponibili sulla Home page del sito.

 

Art. 6 – Selezioni

Ci sarà una preselezione qualitativa del materiale che ogni Artista invierà, basata sullo spirito di un'Esposizione d'Arte Contemporanea. Superata la preselezione, e nei limiti degli spazi disponibili, tutti gli Artisti selezionati saranno esposti e partecipano ai premi. La preselezione è effettuata dal Curatore dell'esposizione e da una Commissione d'esperti.

 

Art. 7 – Premi

La giuria di esperti assegnerà i seguenti premi:

    -Premio migliore opera 2D.

    -Premio migliore opera 3D.

    -Premio migliore opera 4D.

La giuria popolare assegnerà il:

    -Premio speciale del Pubblico.

Altri premi saranno assegnati a seconda delle disponibilità dell'Organizzazione e degli sponsor, e verranno comunicati nella pagina "giuria e premi" del sito. Indicativamente possono essere:

-    Premio Residenza, che consiste in una residenza artistica con conseguente mostra delle opere realizzate.

-    Premio Galleria, che consiste nell'ospitalità presso una Galleria d'arte di uno o più artisti.

-    Premio della Critica, che va ad uno o più artisti scelti dai critici partecipanti al Premio.

-    Premio Azienda, che consiste in una collaborazione artistica con un'azienda sponsor applicata ai loro prodotti.

L'artista premiato può non accettare il premio che comunque non può essere convertito in denaro.

I premi principali consistono in una targa e da una somma di denaro il cui ammontare dipenderà dagli sponsor.  Anche tali valori saranno pubblicizzati sul sito di VeniceLands ArtPrize appena definiti.

Le somme di denaro prevedono la ritenuta di legge alla fonte.

La giuria di esperti giudicherà secondo esperienza e scienza, creando una graduatoria per l'assegnazione dei premi.

La giuria popolare giudicherà secondo il gusto personale di ognuno. Chi avrà il più alto numero di segnalazioni vincerà il Premio Speciale del Pubblico. L'operato delle giurie e le premiazioni sono inappellabili ed insindacabili.

Le proclamazione dei vincitori avverrà in concomitanza con la cerimonia di apertura dell'Esposizione. I finalisti saranno avvertiti personalmente a mezzo email.

Alcuni premi, per decisione della Giuria, o per problemi con gli sponsor, potranno non essere assegnati.

 

Art. 8 – Esposizione diffusa

L'Esposizione sarà aperta al pubblico dal 4 al 12 maggio 2019, con inaugurazione sabato 4 alle ore 18.

Tutte le opere ammesse al Premio saranno esposte in modo diffuso in un circuito di Comuni costituenti un'area della Provincia di Treviso di circa 150-240.000 abitanti, sul totale di 890.000.

Sarà distribuita una mappa, con postazioni e nomi degli Artisti, che permetterà al visitatore di seguire un percorso, e scoprire contemporaneamente angoli diversi della Provincia di Treviso.

L'invito agli Artisti è non solo di portare le loro opere, ma anche di restare un po' nelle sedi espositive, di rispondere alle domande dei visitatori, di visitare gli altri Artisti, di essere insomma per qualche giorno parte di una grande festa e vivere il luogo che li ospita.

Compatibilmente con la collaborazione della locale Azienda di Trasporti, ci sarà un bus navetta che collega tutti i Comuni e le sedi espositive.

 

Art. 9 – Sedi ospitanti

Le sedi private e pubbliche che ospiteranno le opere d'arte, saranno scelte in collaborazione con le singole Amministrazioni Comunali e le Associazioni Turistiche ed imprenditoriali locali.

Si creerà quindi una lista di tutte queste sedi, specificando di ognuna le misure delle superfici  disponibili, gli orari, le caratteristiche. L'Organizzazione provvederà poi ad abbinare Artista e sede espositiva secondo generi e disponibilità. Questo abbinamento è inappellabile ed insindacabile, e sarà comunicato all'Artista ed alla relativa sede per tempo.

 

Art. 10 – Media e diffusione

Il Premio e l'Esposizione avranno ampia diffusione mediatica sia locale che internazionale, attraverso Internet, i siti dedicati all'Arte, la stampa nazionale ed internazionale, la radio, la televisione.  Sarà inoltre stampato un catalogo di tutte le opere in mostra, che sarà diffuso durante l'Esposizione ed inviato a gallerie, giornali d'arte, musei, mercanti, ecc.

 

Art. 11 – Workshop ed incontri

Gli Artisti che daranno la loro disponibilità, avranno la possibilità di fare degli incontri con giovani e meno giovani in uno o più dei Comuni del circuito. Tali incontri possono essere workshop, conferenze, o semplici chiacchierate sull'Arte. Sarà predisposto un calendario di questi incontri con tematiche ed indirizzi. Questi stessi incontri potranno essere fatti anche a mezzo  radio e televisione, ed in streaming internet.

 

Art. 12 – Allestimento e vendita

Ogni Artista selezionato curerà personalmente, o a mezzo di persona da lui incaricata, il trasporto (andata e ritorno) e l'allestimento della propria opera nella sede indicata, accordandosi con il responsabile della sede stessa. I tempi ed i modi dell'allestimento saranno indicati in tempo utile.

L'Artista impossibilitato al trasporto e/o allestimento della propria opera, deve darne comunicazione via email ad ►arte@anonimasognatori.org, indicando titolo, dimensioni, peso, dell'opera, e le ragioni dell'impossibilità.

L'Organizzazione fornirà una soluzione indicando un service locale a cui rivolgersi per un preventivo che comprende: ricezione dell'opera, immagazzinamento, trasporti, confezione e spedizione di ritorno.

L'opera può avere un prezzo, esposto o meno, e l'Artista può liberamente trattarne l'eventuale vendita senza nulla dovere all'Organizzazione.

Ogni opera esposta avrà, fornito dall'Organizzazione, un cartellino con segnato: Nome dell'autore, titolo dell'opera, dimensioni in cm, anno di realizzazione, e o numero di telefono o email o web dell'Artista. Numero di registrazione, necessario alla votazione popolare. Infine, se richiesto dall'Artista, il prezzo. Il tutto può essere sintetizzato in un codice QR che porti al sito dell'Artista, o sue generalità.

 

Art. 13 – Responsabilità

I partecipanti, all’atto stesso dell'iscrizione, dichiarano di sollevare l’Organizzazione (l’Associazione Culturale Anonima Sognatori), tutti gli organizzatori e collaboratori, comprese le Amministrazioni Comunali aderenti, ed i siti espositivi e loro gestori, da ogni responsabilità diretta e indiretta, oggettiva e soggettiva, per quanto possa accadere a sé stessi al proprio personale ed alle proprie opere, alle proprie cose e alle cose del proprio personale, a terzi e a cose di terzi in dipendenza all’evento “VeniceLands Art Prize” in toto.

Pertanto, ogni forma assicurativa attivata per  tutelare l'opera e/o le persone e/o le cose, va richiesta e sottoscritta in proprio dall'Artista stesso che partecipa all'evento. L'Organizzazione e le Amministrazioni Comunali non forniscono alcun tipo di assicurazione.

Il partecipante si obbliga a manlevare e tenere indenne l’Associazione Culturale Anonima Sognatori, le Amministrazioni Comunali aderenti, ed i siti espositivi e loro gestori, in qualsiasi momento, da ogni e qualunque eventuale molestia e/o turbativa da parte di terzi che pretendano e/o assumano di essere titolari dell’opera, nonché da qualsiasi responsabilità, onere, spesa (ivi incluse le spese legali) e conseguenza dannosa derivanti in qualsiasi momento dalla non veridicità totale o parziale delle dichiarazioni e garanzie di cui sopra.

 

Art 14. - Consensi, Copyright e Privacy

Gli Artisti premiati hanno facoltà di rinunciare al premio senza però chiedere nessuna forma di compensazione, in tal caso il premio sarà riassegnato secondo le classifiche stilate dalle giurie.

Ciascun Artista detiene i diritti delle immagini e delle opere candidate ma cede all’Associazione Culturale Anonima Sognatori, senza corrispettivo alcuno, i diritti di riproduzione, esposizione, pubblicazione, traduzione e comunicazione al pubblico, con qualsiasi modalità e nessuna esclusa, per le proprie opere, le immagini, ed i testi ed i titoli partecipanti al Premio ed all'Esposizione. L'Organizzazione utilizzerà tali diritti per tutte le attività istituzionali di comunicazione inerenti al all'iniziativa.

Inoltre, i partecipanti all’atto stesso della propria iscrizione dichiarano di essere a conoscenza che durante il Premio ed Esposizione “VeniceLands Art Prize” saranno realizzati servizi fotografici e giornalistici, filmati radio-televisivi, videoregistrazioni, ed espressamente autorizzano l’effettuazione dei suddetti servizi, che potranno riguardare anche la propria persona/immagine o la persona/immagine del proprio team, senza richiedere alcuna forma di compenso/rimborso.

 

Ai sensi del Regolamento Generale sulla Protezione dei Dati (Regolamento UE 2016/679) ciascun candidato autorizza espressamente l’Associazione Culturale Anonima Sognatori, nonché i propri diretti delegati ed operatori,  a trattare i dati personali trasmessi al fine di poter perfezionare l'iscrizione ai concorsi con registrazione dei dati necessari, anche con l’inserimento in banche dati gestite dall'Organizzazione.

Per maggiori dettagli vedi il Regolamento per la Privacy ►QUI .

 

Art. 15 – Comunicazioni

Tutte le comunicazioni generali sono effettuate dall'Organizzazione attraverso il sito internet www.artprize.it alla sezione ►News. Comunicazioni personali, avvisi, collegamenti ecc, saranno effettuate direttamente al singolo Artista attraverso email o telefono.

 

Art. 16 – Ospitalità

Tutte le spese di viaggio e soggiorno del singolo artista sono a carico dello stesso. Sarà cura dell'Organizzazione mettere a disposizione di  tutti i partecipanti, che venissero da fuori Provincia ed intendessero soggiornare, la lista dei locali convenzionati per dormire e mangiare in loco. Tutti i dettagli saranno pubblicati ed aggiornati sul sito e/o comunicati ai diretti interessati.

 

Art. 17 – Legale

In caso di controversia legale che dovesse derivare da questo regolamento e/o partecipazione al Premio ed all'Esposizione, è solo competente il foro di Treviso.

 

Art. 18 - Note finali

Per cause di forza maggiore, per problemi tecnico organizzativi o per apportare migliorie o in caso di eccezioni non previste, l’Organizzazione potrà modificare in qualsiasi momento il presente regolamento, ivi comprese le date e i tempi, dandone unicamente informazione sul sito ufficiale www.artprize.it. E' cura del partecipante tenersi aggiornato in tal senso.

Il presente regolamento è redatto in lingua italiana. In caso di problemi interpretativi per eventuali traduzioni, fa fede la versione italiana.

 

La partecipazione al Premio ed all'Esposizione implica l’accettazione e l'adesione integrale al presente Regolamento e suoi aggiornamenti in ogni sua parte, e la dichiarazione di presa visione ed accettazione dell'Informativa sulla Privacy.

 

 

 

 

 Aggiornato il 28.02.2019

INTERNATIONAL PRIZE OF CONTEMPORARY ART

VENICELANDS ARTPRIZE

2019 REGULATION

 

Art. 1 – Art and territory

The Cultural Association “Anonima Sognatori” (Organization) announces the 1st Edition of the International Prize and Exhibition of Contemporary Art,  the "VeniceLands ArtPrize", conceived for the promotion and enhancement of Art, in particular by inserting Art and Artists close to the territory and its inhabitants.

Indeed, the exhibition will be arranged diffusely involving several municipalities of the same area.

 

Art. 2 – Registration

All Italian and international artists can apply for VeniceLands Art Prize, especially emerging artists, who are at least 18 years old at the time of enrollment, and without gender, nationality and religion limits.

It’s necessary to register at the site ► artprize.it to apply, filling in all fields, and providing email and telephone number to be contacted and updated on the progress of the competition.

It is also necessary to register a single artwork, providing a brief description and a photograph of it. Details are on the registration page.

The deadline to register for the Prize and Exhibition is March 7th, 2019.

 

Art. 3 – Registration fee

The registration is free.

 

Art. 4 – Categories

Artworks according to the following categories are eligible:

-    2D for artworks lying on a surface (such as painting, drawing, engraving…).

-    3D for artworks moving within space, designed to be viewed from various point of views (such as sculptures, installations…)

-    4D for artworks moving over time(such as performance and video…)

There are no size limits for the artworks, however, works that can’t find a suitable accommodation won’t be accepted.

 

Art. 5 – Juries

There will be two juries: one formed by experts, and a public jury.

The experts’ jury will be made up of artists, curators, critics and galleries owners, art experts.

The popular jury will include all the public who participated to the exhibition and the online-voters (who can express their preferences on the ►www.venicelandsprize.it page).

The names of the expert jurors are on the home page of our website.

 

Art. 6 – Selections

There will be a qualitative pre-selection of the material that each artist will send, based on the spirit of a Contemporary Art Exhibition. After the pre-selection, and within the limits of available spaces, all the selected artists will be displayed and will compete for the awards. The pre-selection is made by the exhibition curator and a committee of experts.

 

Art. 7 – Awards

The jury of experts will assign the following first prizes:

    -Best 2D artwork

    -Best 3D artwork

    -Best 4D artwork

The popular jury will assign:

    -Audience Special Award

Other awards will be assigned depending to the availability of sponsors and organization, and will be announced on the webpage “Jurors/Awards”.

Indicatively, they would be:

-    Residency award, which consists of an art residency and the consequent exhibition of the artworks realized during the residency.

-    Gallery award, which consists of the artist’s participation at an Art Gallery

-    Critics award, assigned to an artist chosen by art critics attending the exhibition.

-    Enterprise award, which consists of an artistic collaboration with a company, applied to their products.

The awarded artist can refuse it, knowing that however it cannot be converted in cash.

The first awards consists of a plate and some money depending on the availability of sponsoring companies. These details will be announced on Venicelands Artprize website as soon as they will be defined.

For the cash money, there is the tax deductions at source by law.

The jury of experts will judge according with their experience and knowledge, creating a list for the assignment of the awards.

The popular jury will judge following their personal taste. The artist who will have reached the highest number of votes, will win the Popular Special Award. Any decisions of the juries and the awards are unquestionable and unappealable.

The winners will be announced during the opening ceremony. The Popular Special Award will be instead assigned during the closing ceremony. Finalists will be notified personally by e-mail.

Some awards may not be assigned, by jury decision, or any problems with sponsorship.

 

Art. 8 – Widespread exhibition

The exhibition will be open from May 4 to 12, 2019, and the opening ceremony will be held on Saturday  4th  at 6pm.

All the finalist artworks will be displayed in widespread exhibition, through a circuit of municipalities of the Treviso's Province,  constituting an area of about  240.000 inhabitants, on a total of 890.000.

Visitors will receive a map showing the locations and the names of the artists wich will allow to follow a path, and simultaneously to discover different corners of the Treviso’s Province.

We invite artists not only to bring with them their artworks, but also to remain in the venues, to answer questions from visitors, to visit other artists.

Shortly, we’d like them to be for a few days a fundamental part of a big party and to experience the place that hosts them.

Compatibly with the collaboration of the Local Transportation Company, there will be a shuttle bus to connect all municipalities and exhibition venues.

 

Art. 9 – Host venues

The venues will be chosen in collaboration with each Municipal Administration.

All the venues will be then listed, specifying the measures of the available surfaces, the opening times and the characteristics of each one.

The Organization will provide to assign the artists to a specific venue according to its characteristics and availabilities. This assignment is unquestionable and unappealable, and will be communicated to the artist and to the hosting venue well in advance.

 

Art. 10 – Media and propagation

The Prize and the Exhibition will be extensively media-covered, both locally and internationally, through the Internet, art websites, the national and international press, radio, television.

A printed catalog containing all the finalist artworks will be released during the exhibition and sent to galleries, art magazines, museums, dealers, etc.

 

Art. 11 – Workshops and meeting

Artists who will give their availability, will participate in meetings with their public in one or more venues of the circuit. Such meetings may be workshops, conferences, or simple chats about art. Meetings will be scheduled specifying issues and addresses. These same meetings can also be held through radio and television, and internet streaming.

 

Art. 12 – Setting and sale

Each selected artist will personally manage, or through his authorized person, the transportation (round trip) and the setting of his artwork at the assigned venue, agreeing with the head of that venue. Time and way of the venue set up will be described in advance.

The Artist who is unable to transport their work  and to set up it at the venue, must send an e-mail to ► arte@anonimasognatori.org  including title, size and weight of his artwork, and the reasons of impossibility.

The Organization will provide a solution, pointing to a local service in order  to have  a price estimate which includes: artwork receipt, storage, transport, packaging and return shipping to artist.

The artwork may have a price, exposed or not, and the artist is free to deal/sell it with no charge by the Organization.

Each exposed artwork will be supplied by the Organization with a label, which provides the following information: author's name, title of the artwork, dimensions, year of creation, either a phone number or e-mail or Website of the Artist, the Registration Number, necessary to the popular vote. Finally, if requested by the Artist, the price.

All this can be summarized in a QR code that leads to the artist’s website, or said details.

 

Art. 13 – Responsibility

The participants, at the moment of enrollment, claim to lift the Organization (Cultural Association Anonima Sognatori), all the organizers and collaborators, included the Municipal Administrations, and the exhibiton sites and their own managers, from all direct and indirect responsibilities, objective and subjective, from what may happen to themselves, to their own staff and their own artworks, to their own things and to the things of their own staff, to third parties and to things of third parties, during the “VeniceLands ArtPrize” whole event.

Therefore, any kind of insurance designed to protect the artwork and/or people and/or things, has to be requested and signed by the Artists on their own. The Organisation and the Municipal Administrations don't provide any kind of insurance.

The participant agrees to indemnify and protect the Organization Cultural Association Anonima Sognatori, and the Municipal Administrations, at any time, from any possible harassment and / or disruption by third parties who may claim to be the work holders, and from any liability, cost, expenses (including legal fees) and damaging consequence arising at any time from the total or partial veracity of the representations and warranties set forth above.

 

Art 14. - Consents, Copyright and Privacy

The awarded Artists have the right to renounce to the prizes but without asking for any form of compensation. In this case the prize will be re-assigned according to the ranking made by juries.

Each artist detains the image and the candidate artwork copyrights, but allows the Cultural Association Anonima Sognatori without any compensation, to reproduce, display, publish, translate and communicate to the public their artworks , images, and text titles with which they participate at the Award and Exhibition. The Organization will use these rights for all institutional communication activities related to the initiative.

In addition, participants, when registering, declare to be aware that during the "VeniceLands Art Prize"  event the Organization will realize photo shoots and press reports, radio and TV movies, video recordings, and they expressly authorize the realization of these services , which may also relate to his person / image or the person / image of his team, without requiring any form of compensation / refund.

 

In accordance with the General Regulation on Data Protection (EU Regulation 2016/679) each candidate authorizes the Organization Cultural Association Anonima Sognatori, and their direct representatives and operators, to treat the provided personal data in order to complete the subscription at competitions, recording the necessary information, even with the inclusion in databases managed by the Organization.

For more details see the Regulations Privacy ► HERE .

 

Art. 15 – Notifications

All general communications are carried out by the Organization through the website www.artprize.it section ► NEWS . Personal communications, alerts, links, etc., will be made directly to the individual artist through email or phone.

 

Art. 16 – Hospitality

All travel and accommodation expenses are paid by the participant. The Organization will furnish all participants, coming  outside the province and intended to stay, with the list of discounted places where to sleep and eat on site. Full details will be published and updated on the website, and/or to those directly involved.

 

Art. 17 – Legal rules

In case of a legal dispute arising from this Regulation and / or participation to the Prize and Exhibition, the only court allowed is the Treviso’s court.

 

Art. 18 - Final note

Due to force majeure, or for technical and organizational problems or to make improvements or in case of unexpected exceptions, the Organization may, at any time, modify the present regulation, including dates and times, giving only information through the official website www.artprize.it. It is participant' care to keep up to date in this regard.

 

This Regulation is drawn up in Italian. In case of dispute for any interpretation and/or translations, only the Italian version is the correct one.

 

The participation to the Competition and Exposition implies the complete acceptance and adhesion to the current Regulation and any updates in every part, and the declaration of acknowledgment and ac    ceptance of the Privacy Policy.

 

 

 

 

 

 

 

Updated 2019.02.28

CONDIVIDI QUESTA PAGINA ►

patrocini

©  2019 Associazione Culturale Anonima Sognatori APS  CF 94163930269 - Treviso Italy